נגיף הקורונה 14.10.2020

בכמה שנים תתקצר תוחלת החיים בגלל מגיפת הקורונה?

הערכות ראשונות של ההשפעה הישירה הפוטנציאלית של מגיפת הקורונה על תוחלת החיים בעולם: תתקצר בעיקר במדינות שבהן מאריכים ימים

מגיפת COVID-19 הביאה לתמותה של יותר ממיליון בני אדם ברחבי העולם. מספר הנדבקים בנגיף ממשיך לעלות ולכך עלולה להיות השפעה על תוחלת החיים.

מאמר זה מספק הערכות ראשונות של ההשפעה הישירה הפוטנציאלית של מגפת COVID-19 על תוחלת החיים בעולם. הכותבים, מ-Shanghai University, מ-University of East Anglia בנורביץ, בריטניה וממכון Laxenburg באוסטריה, פרסמו את המאמר באתר PLOS ONE.

על פי אומדנים של שיעורי התמותה הייחודיים מקורונה, מותאמים להטיית גיל, במחוז חוביי (סין) ושש השערות על אודות שיעורי שכיחות, שנעו בין 1% ל-70%, בנו החוקרים מודל מיקרו-סימולציה בזמן בדיד, המדמה את מספר האנשים שנדבקו ב-COVID-19, מספר הנפטרים מהמחלה ומספר מקרי המוות מכלל סיבות המוות, שבוע אחרי שבוע למשך תקופה של שנה.

הסימולציה יושמה על ידי החוקרים בארבעה אזורים נרחבים: צפון אמריקה ואירופה; אמריקה הלטינית והאיים הקריביים; דרום מזרח אסיה; ואפריקה שמדרום לסהרה. עבור כל אזור גאוגרפי, דומו בסימולציה 100,000 אנשים לכל קבוצת גיל בטווחים של חמש שנים.

על פי המודל, בשיעור שכיחות של 10% COVID-19, אובדן תוחלת החיים בלידה צפוי להיות מעל לשנה אחת בצפון אמריקה, באירופה, באמריקה הלטינית ובקריביים. בדרום מזרח אסיה שיעור שכיחות של 15% ובאפריקה שמדרום לסהרה שיעור שכיחות של 25% יביאו להקטנת תוחלת החיים בשנה אחת.

לאור חוסר הוודאות בשיעורי התמותה מ-19-COVID לעתיד, הכותבים מעריכים שעם שכיחות של 50% הדבקה COVID-19 וברווח בר סמך של 95%, תוחלת החיים תרד בשלוש עד תשע שנים בצפון אמריקה ובאירופה, בשלוש עד שמונה שנים באמריקה הלטינית ובקריביים, בין שנתיים לשבע שנים בדרום מזרח אסיה ובין שנה עד ארבע שנים באפריקה שמדרום לסהרה.

בכל תרחישי השכיחות, כל עוד שיעור שכיחות ההדבקה ב-COVID-19 יוותר מתחת ל-1% או 2%, המגיפה לא תשפיע באופן משמעותי על תוחלת החיים.

באזורים עם תוחלת חיים גבוהה יחסית, אם רף שכיחות ההדבקה ב-19-COVID יעלה על 1% או 2%, המגיפה תשבור את המגמה הקיימת של עליית תוחלת החיים ותביא לירידה בתוחלת החיים התקופתית. היות שתוחלת החיים מהווה אינדיקטור מרכזי להתפתחות האדם, העלייה בתמותה, במיוחד בקרב תת קבוצות אוכלוסיה הפגיעות במיוחד, תסיג לאחור מדינות שנמצאות במסלול פיתוח האוכלוסיה.

מקור:

Marois G, Muttarak R, Scherbov S (2020) Assessing the potential impact of COVID-19 on life expectancy. PLoS ONE 15(9): e0238678. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238678

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  מדינות מתפתחות,  מודלים,  תוחלת חיים,  Covid-19
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
14.10.2020, 22:59

הירידה בתוחלת החיים במקרה דנן תשמח מאוד את מי שמשלם חשבונות לחיים הארוכים . תקציבי רווחה ציבוריים, תכניות של ביטוח לאומי , גימלאות תקציביות ( כמו של עובדי מדינה ומערכת הביטחון מהדגם הקודם ) , חברות לביטוח סיעודי. לעומת זה תפגע בענף מאוד פורח בשנים האחרונות - דיור מוגן ובתי אבות.